Mocny organizm

Aktualnie bardzo wiele osób często choruje. Dzieje się tak przede wszystkim z powodu słabego organizmu, który nie jest w stanie obronić się przed wirusami. Zatem czy możemy samodzielnie zapobiec infekcji?

Odpowiedź jest bardzo zaskakująca, jednak samodzielnie możemy zapobiec różnego rodzaju chorobom. Warto wiedzieć, iż zarażamy się wirusem wtedy, gdy mamy za mało ciał odpornościowych. W ostatnich latach naukowcy udowodnili, iż możemy zapobiegać różnego rodzaju chorobom poprzez właściwy wypoczynek. Jest to bardzo zaskakująca teoria, jednak prawdziwa. Odpowiednio długi sen, a także unikanie stresu może wzmocnić nasz organizm. Jeżeli nie potrafimy uniknąć całkowicie stresu, warto nauczyć się, jak radzić sobie w sytuacjach stresowych.

Kolejnym ważnym czynnikiem, który poprawi odporność naszego organizmu jest aktywność fizyczna. Z pewnością wiele osób słyszało popularną teorię o hartowaniu naszego organizmu. Jeżeli systematycznie będziemy uprawiać różnego rodzaju aktywność fizyczną na świeżym powietrzu, z pewnością nasz organizm wytworzy więcej przeciwciał niż w stanie spoczynku i tym samym staniemy się bardziej odporni. Zaleca się przede wszystkim aktywność na świeżym powietrzu, jednak jeżeli nie mamy akurat odpowiednich warunków, również możemy ćwiczyć w domu.

Następnym krokiem do wzmocnienia naszego organizmu, który powinniśmy zastosować natychmiast, jest odpowiednia dieta. Tylko właściwe posiłki mogą nam zagwarantować utworzenie odpowiedniego systemu odpornościowego. Powinniśmy zwracać szczególną uwagę na to co jemy, zwłaszcza jeżeli są to produkty wielokrotnie przetworzone. Należy unikać przede wszystkim produktów z wysoką zawartością składników konserwujących oraz sztucznych barwników. Powinniśmy wprowadzić do swojej diety naturalne warzywa oraz owoce, które zwierają dużo witamin. Możemy również systematycznie spożywać naturalny miód.

Stosując się do powyższych wskazówek, które określają nam jak wzmocnić organizm, z pewnością staniemy się bardziej odporni na różnego rodzaju wirusy oraz bakterie.

Jak cieszyć się dobrym zdrowiem

Obecnie nasze środowisko jest bardzo zanieczyszczone, ponadto w naszych produktach spożywczych jest bardzo dużo konserwantów. To wszystko sprawia, iż nasz organizm staje się mniej odporny na choroby. Jednak warto wiedzieć, iż można z tym walczyć.

Przede wszystkim, jeżeli zastanawiamy się, jak wzmocnić organizm, powinniśmy pomyśleć o ograniczeniu środków konserwujących w naszym pożywieniu. Na pewien czas odstawmy produkty, które zawierają sztuczne barwniki i konserwanty. Łatwo możemy znaleźć je w składzie, ponieważ zazwyczaj kryją się pod popularnymi symbolami, na przykład E 450. Warto pamiętać, iż im wyższa cyfra przy literze, tym konserwant lub barwnik jest bardziej szkodliwy. Jeżeli aktualnie zmieniamy swoją dietę, warto wprowadzić do niej więcej witamin. W szczególności pożądane są naturalne witaminy, występujące w warzywach i owocach. Powinniśmy je jeść często, jednak jeżeli ich nie lubimy, doskonałą alternatywą są wyciskane soki. Również jednym z rozwiązań jest przyjmowanie różnego rodzaju witamin oraz suplementów. Jednak gdy zdecydujemy się na większe porcje warzyw oraz owoców, tabletki powinniśmy zażywać jedynie po konsultacji z lekarzem. Efektem ubocznym spożywania nadmiernej ilości różnorodnych witamin może być hiperwitaminoza, która jest ciężka do leczenia.

Jak już wcześniej wspomniano, spożywanie odpowiedniego jedzenia oraz wprowadzenie, a przede wszystkim przestrzeganie diety jest bardzo ważne. Jednak na wzmocnienie naszego organizmu ma również ogromny wpływ aktywność fizyczna. Nie możemy o tym zapominać, ponieważ dzięki temu nasz organizm się zahartuje. Systematycznie uprawiając sport, szczególnie na świeżym powietrzu sprawimy, iż staniemy się bardziej odporni na różnego rodzaju wirusy. Często może zdarzyć się, iż nic nam z wymienionych zaleceń nie pomoże. Wówczas należy przemyśleć z lekarzem dobór odpowiedniej szczepionki odpornościowej.

W dzisiejszych czasach odporność wielu ludzi jest bardzo niska. Z tego powodu często zapadają na różnego rodzaju choroby, czy są podatni na infekcje. Jednak należy mieć świadomość, iż można z tym walczyć.

Zmęczenie zmęczeniu nierówne

Zmęczenie to naturalny stan, który dotyka nie tylko człowieka. Ze zmęczeniem najczęściej walczyć nie należy – najlepiej jest mu się poddać. Wyspać się, zjeść dobry posiłek, zwolnić swoje obroty i po prostu odpocząć, zrelaksować się. Potrzeba odpoczynku i relaksu jest naszą najbardziej naturalną potrzebą, której niezaspokojenie może doprowadzić do śmierci z wyczerpania. Każdy materiał ma swoje granice wytrzymałości – nie inaczej jest z ludzkim ciałem.

Naładuj akumulatory

Naładowanie swoich naturalnych akumulatorów i odzyskanie pełni energii u zdrowego człowieka nie jest zadaniem zbyt trudnym do osiągnięcia – wystarczy kilka godzin zdrowego, mocnego i niczym nieprzerywanego snu, zbilansowany posiłek, który ma na celu dostarczenie organizmowi kolejnej dawki swoistego paliwa, które konieczne jest do dalszego działania i… I w zasadzie tyle. Może jeszcze przydatna jest chwila tylko dla siebie, chwila, którą przeznaczymy tylko i wyłącznie na relaks i robienie tego, na co mamy ochotę. Zdrowemu człowiekowi w uporaniu się ze zwykłym zmęczeniem to pomaga. Chyba że nie jest to takie do końca zwykłe uczucie zmęczenia.

Zmęczenie chroniczne

Czasami mamy wrażenie, że towarzyszy nam ciągłe uczucie zmęczenia. Uczucie, które może być tak paraliżujące, że pomimo faktu, że w zasadzie nic takiego nie robimy – nie możemy odpocząć, nie możemy się pozbierać i coraz głębiej i głębiej zapadamy w ospałość. To stan, którego w żadnym przypadku lekceważyć nie można.
Chroniczne zmęczenie może być objawem wielu chorób,w tym również anemii, cukrzycy, problemów z tarczycą czy bardzo groźnej i odbierającej chęci do życia depresji, dlatego, gdy zauważymy u siebie takie objawy warto zgłosić się do lekarza.
Jeżeli ciągle trwające uczucie zmęczenia ma swoje podłoże w oparciu o nasz styl życia – ciągły stres, ciągłe życie w biegu – warto zwolnić i wyjechać na przykład na wakacje. Oderwanie się od swojego kieratu, oderwanie się od rzeczywistości, która otacza nas na co dzień też może nam pomóc walczyć ze zmęczeniem.

Zmęczenie – objaw czy przyczyna?

Bycie zmęczonym to stan naturalny, który przypisany jest każdemu – i staremu, i młodemu, bez względu na gatunek, który sobą reprezentuje. Jednak bycie ciągle i ciągle zmęczonym to już niezdrowy stan, który zahacza wręcz o stan patologiczny i może być oznaką wielu problemów zdrowotnych.

Co może powodować chroniczne zmęczenie?

Ciągłe uczucie zmęczenia nie jest czymś, co mądrze jest ignorować. Nasze ciało potrzebuje stałego dopływu energii, by móc normalnie żyć i funkcjonować bez żadnego problemu. Jeżeli go nie dostaje – staje się osłabione, co w rezultacie może doprowadzić nawet do śmierci. Jednak często zmęczenie, zwłaszcza to, które towarzyszy nam ciągle i ciągle, mimo że mamy wrażenie, że właściwie nie robimy nic, poza odpoczywaniem, może być objawem czegoś o wiele gorszego. Uczuciem chronicznego zmęczenia charakteryzuje się bowiem wiele groźnych chorób. Na przykład:
– cukrzyca – niedobór cukru we krwi może powodować uczucie senności i ciągłego zmęczenia, a w rezultacie może doprowadzić do bardzo groźnej śpiączki cukrzycowej, gdy poziom cukru spadnie poniżej absolutnego, potrzebnego do życia minimum
– depresja – brak chęci do życia i czarne myśli mogą powodować uczucie zmęczenia, zniechęcenia i ciągłej senności
– zespół chronicznego zmęczenia – kolejna choroba, która swoje korzenie ma w naszej immunologii. Objawia się wiecznym uczuciem senności i zmęczenia, większym po przebudzeniu, niż przed pójściem spać oraz problemami z pamięcią i koncentracją. Powody tej choroby nie są do końca znane. Istnieją tylko pewne podejrzenia, że mogą związane być z oddawaniem krwi i częściej dotykać honorowych krwiodawców, dlatego wiele narodowych odłamów Czerwonego Krzyża od osób dotkniętych tą dolegliwością, nie przyjmuje krwi.

Jak z tym walczyć?

Jeżeli typowe sposoby walki ze zmęczeniem nie zdają egzaminu – najlepiej jest zgłosić się do lekarza w celu otrzymania profesjonalnej pomocy medycznej. Bardzo przydatne może też okazać się przyjmowanie suplementów i uzupełnianie deficytów witamin w naszych organizmach.

Najdoskonalsza maszyna

Ludzkie ciało to fascynująca maszyna. Wszystko ma swoje miejsce, każda, najmniejsza komórka ma swoje zadania, które sumiennie wykonuje. Nawet samo podniesienie ręki wymaga wprawienia w ruch dość sporej ilości mięśni czy komórek nerwowych, które przekazują tę informację do mózgu. Nasze ciała fascynują i zadziwiają od wieków. Nie bez powodu stały się wręcz obiektem kultu w czasach Starożytnej Grecji. Nie bez powodu piękno ludzkiego ciała pokazywane jest na obrazach i rzeźbach, które zyskały już miano arcydzieł. Nawet turpiści – czyli artyści, którzy w swojej sztuce posługują się brzydotą i naturalizmem – odwołują się do ludzkiego ciała, do jego brudnych, brzydkich i skrywanych wewnątrz siebie tajemnic. Ludzkie ciało to materiał, który od wieków wprawia w zdumienie i stanowi jedno z najlepszych natchnień dla artystów na całym świecie. Ludzkie ciało to perfekcyjna maszyna. Jednak – nie jest maszyną typu perpetuum mobile i do działania potrzebuje dostarczania wciąż i wciąż kolejnych źródeł energii.

Gdy energii jest za mało

Gdy energii zaczyna brakować każda maszyna zaczyna mieć problemy. Wcale nie inaczej jest z ludzkim ciałem. Właśnie wtedy odczuwamy zmęczenie. Można je łatwo zniwelować po prostu się wysypiając lub w inny sposób wypoczywając. Jednak czasami to za mało, a nas ogarnia ciągłe uczucie zmęczenia, mimo że mamy wrażenie, że w zasadzie nic takiego nie robimy, a czas przecieka nam przez palce

Chroniczne zmęczenie

Powodów chronicznego zmęczenia może być naprawdę wiele – stres, brak witamin, zbyt dużo pracy, brak światła słonecznego, niewłaściwe odżywianie się czy nawet brak ruchu. Jednak, gdy energii brakuje to bardzo trudno jest zmotywować się do uprawiania sportu. Dużo łatwiej jest zalec na kanapie. Jednak łatwiej wcale nie oznacza lepiej. Z oznakami zmęczenia trzeba walczyć – czasem wystarczy zmiana trybu życia i diety, ale czasami potrzebna będzie pomoc specjalisty. Łykanie suplementów diety i innych witamin i medykamentów też może być w procesie odzyskiwania energii bardzo przydatne.

Zwyrodnienie stawów

 

Zwyrodnienie stawów to choroba, która często występuje w podeszłym wieku. Spowodowana jest zazwyczaj nadmiernym zużyciem stawów. Spowodowane może to być między innymi ciężką pracą, nadmiernym uprawianiem sportu amatorskiego lub uprawianiem sportu wyczynowego. Także nieleczone kontuzje, szczególnie tak zwane uszkodzenia łękotek czy nieprawidłowo zrośnięte pęknięte lub złamane kości – wszystko to może przyczynić się do późniejszych dolegliwości. Objawem choroby jest przede wszystkim ból, który pojawia się przy obciążeniach i znika podczas wypoczynku oraz wiele zniekształceń stawów w postaci zgrubień. Osoba chora zauważa, że ma coraz większe problemy z poruszaniem się, co prowadzi nie tylko do zaprzestania ruchliwości, ale może być także powodem depresji. Taka sytuacja nie sprzyja prowadzeniu skutecznej terapii, więc schorzenie postępuje szybciej. Dlatego warto profilaktycznie dbać o stawy stosując ćwiczenia, które pomogą w odpowiednim ich obciążeniu. Podczas tego typu aktywności warto dbać, by nie obciążać nadmiernie jednej strony ciała, bo to właśnie może prowadzić do choroby w przyszłości. Gdy choroba zacznie już czynić postępy ważne jest, by próbować mimo wszystko się poruszać, to może znacznie pomóc w jej ograniczeniu. Jeśli przyczyną choroby była nadwaga, konieczne jest ułożenie prawidłowego jadłospisu w celu zrzucenia zbędnych kilogramów. Leczenie choroby zwyrodnieniowej stawów polega często na minimalizowaniu bólu. Do tego celu służą niesteroidowe leki przeciwzapalne w formie tabletek oraz specjalnych maści przeciwreumatycznych, zabiegi fizjoterapeutyczne oraz operacje chirurgiczne. Te ostatnie mogą także pomóc w przypadku, gdy stawy są bardzo źle ustawione, możliwe jest również zastosowanie sztucznych stawów, zwłaszcza w przypadku osób starszych. Zabiegi fizjoterapeutyczne mogą obejmować odpowiednie masaże oraz specjalną gimnastykę leczniczą. Stosowane są również ultradźwięki oraz ciepłe prądy wodne i okłady – wszystko w celu zmniejszenia dolegliwości bólowych.

Zapalenie pęcherza

Zapalenie pęcherza to bardzo często infekcja bakteryjna. Objawia się przede wszystkim dolegliwościami przy oddawaniu moczu. Dodatkowo może pojawić się również gorączka i ból pęcherza moczowego.

Zapalenie pęcherza może zostać wywołane przez różne drobnoustroje. U kobiet powodem może być zanieczyszczenie cewki moczowej przez pałeczkę okrężnicy, wynikające często z nieprawidłowego sposobu podmywania się. Innym powodem zapalenia pęcherza może być zarażenie chlamydiami. Kobiety, które stosują zbyt ostre środki do higieny intymnej narażają się na podrażnienia sprzyjające chorobie. Dlatego też warto zapobiegać takim sytuacjom poprzez stosowanie odpowiednich środków myjących oraz prawidłowe podmywanie się. Szczególnie uważać na tego typu infekcje powinny również kobiety w okresie menopauzy.

To, czy zapalenie pęcherza zostało wywołane przez bakterie można sprawdzić przy pomocy domowego testu. Nie zmienia to jednak faktu, że najpewniejszym i najlepszym sposobem jest wykonanie badania moczu w laboratorium, gdzie określa się także szczep bakterii. To pozwala na precyzyjne dopasowanie antybiotyku.

Niestety zapalenie pęcherza spowodowane bakteriami rzadko można wyleczyć przy pomocy domowych metod. Zazwyczaj są one stosowane tylko pomocniczo. Standardowym polecanym środkiem naturalnym jest żurawina. Choć ostatnio twierdzi się, że nie ma ona zbyt skutecznego działania, to jednak skoncentrowany środek nadal potrafi złagodzić dolegliwości. Popularny środkiem pomocniczym jest również moczopędny napar ze skrzypu – częste oddawanie moczu pozwala wypłukać bakterie. By zapobiec innym infekcjom spowodowanych przyjmowaniem antybiotyku, który niszczy florę przewodu pokarmowego, podczas kuracji warto jest pić naturalne jogurty i stosować probiotyki.

Problemy z oddawaniem moczu mogą być także spowodowane innymi chorobami. Zwłaszcza domieszka krwi w moczu może oznaczać między innymi zapalenie nerek lub nawet rak pęcherza moczowego. Dlatego w razie takich objawów należy bezzwłocznie udać się do lekarza.

Jak postępować w przypadku zapalenia pęcherza?

Zapalenie pęcherza może dotknąć każdego, jednak bardziej narażone na tę chorobę są kobiety, z powodu swojej budowy anatomicznej. Warto wiedzieć, jak można zapobiegać tej chorobie, ponieważ często nawracające zapalenie pęcherza może być powodem późniejszych chorób nerek.

Najczęściej powodem zapalenia pęcherza jest przedostanie się do niego bakterii. Kobiety są narażone na tego typu sytuację znacznie częściej, ponieważ mają one krótszą cewkę moczową. Wystarczy nieodpowiednia higiena, by bakterie pałeczki okrężnicy, które są w kale, przedostały się w okolice cewki moczowej, a stamtąd do pęcherza. To jednak nie wszystkie możliwości – zapalenie może być spowodowane także chlamydiami. Te drobnoustroje są przenoszone drogą płciową, przy czym u mężczyzn zarażenie nimi przebiega bezobjawowo.

Podstawą leczenia powinno być wykonanie profesjonalnego badania moczu, co pozwala precyzyjnie określić, jakie bakterie są przyczyną zakażenia. Wtedy można dobrze dobrać antybiotyk i nie jest konieczna następna kuracja. W przypadku nawracających infekcji potrzebne jest czasem podawanie małych dawek antybiotyków w celu uniknięcia kolejnego zachorowania.

Aby zmniejszyć dolegliwości niekoniecznie trzeba czekać na działanie antybiotyku. Podstawowym działaniem jest picie dużych ilości wody, by wypłukać bakterie z pęcherza i cewki moczowej. Dobre działanie w takich przypadkach mają również skoncentrowane suplementy diety zawierające żurawinę. Działa ona bakteriobójczo i pozwala na szybsze ustąpienie dolegliwości, jednak nie jest w stanie zwalczyć już rozwiniętej infekcji.

W przypadku częstych nawrotów zapalenia pęcherza moczowego warto jest stosować środki zapobiegawcze. To między innymi częste picie wody i zaniechanie stosowania używek, takich jak alkohol i kawa. Wskazane jest również prawidłowe dbanie o higienę okolic intymnych oraz noszenie przewiewnej bielizny. Gdy objawy choroby nie ustępują mimo przyjęcia zalecanej dawki antybiotyku, należy zgłosić się do lekarza ponownie, ponieważ może wskazywać to na inną chorobę układu moczowego.

Rozwój Twojego dziecka

Nasze dziecko znajduje się w ciągłym ruchu. Biega, bawi się w domu oraz na dworze, aktywnie spędza czas. Wymaga to dużo sił i energii, dlatego jako rodzice dbamy o to, by w jego organizmie nie brakowało minerałów oraz składników odżywczych. Staramy się więc przygotowywać zdrowe oraz urozmaicone posiłki bogate w mięso, ryby, nabiał, owoce i warzywa. Co jednak w momencie, gdy nasze zabiegi nie wystarczają, a dziecku brakuje energii i chęci do codziennej zabawy?

W takiej sytuacji przede wszystkim powinniśmy skonsultować się z lekarzem pediatrą, który przeprowadzi odpowiednie badania oraz w razie potrzeby zaleci odpowiednią suplementację, bogatą w witaminy dla dzieci, która jest specjalnie skierowana do najmłodszych pacjentów. Nie powinniśmy obawiać się stosowania tego typu kuracji, zwłaszcza gdy nasza pociecha jest naturalnym „niejadkiem” i ciężko dostarczyć jej minerałów oraz składników odżywczych przy zastosowaniu odpowiedniej diety.

W zależności od wieku naszego dziecka na półkach w aptece możemy znaleźć saszetki z proszkiem, które można rozpuścić w wodzie, owocowe żelki z witaminowym sokiem w środku, a także tabletki o różnym smaku, kolorze i kształcie. Aby uniknąć ryzyka zakrztuszenia, specjalnie dla najmłodszych dzieci stworzono kropelki oraz syropy, które ze względu na słodki, owocowy smak są przyjemne i łatwe do połknięcia. Musimy jednak pamiętać o odpowiednim doborze suplementu do wieku naszego dziecka, a także ściśle kontrolować codzienną dawkę jaką podajemy maluchowi. Ważne jest, by nigdy nie przekraczać zaleceń lekarza bądź producenta i uważnie przeczytać dołączoną do opakowania ulotkę, tak aby mieć pewność, że preparat, który ma pomóc, nie zaszkodzi naszemu dziecku. Niedobory, ale także nadwyżki wartości odżywczych mogą doprowadzić do wielu schorzeń, a nawet przewlekłych chorób. Dlatego istotną kwestią jest to, aby nie przesadzić z nadmierną suplementacją dziecka. Może ona bowiem zaburzyć prawidłowe funkcjonowanie organizmu, a nasza pociecha straci energię i siłę do zabawy oraz nauki, które stanowią ważny element dla jego rozwoju.

Witaminy ważne dla włosów

Tak jak wszystkie inne ludzkie tkanki włosy również potrzebują składników odżywczych. Utrata połysku, nadmierne wypadanie, utrata koloru, a nawet zwiększona łamliwość włosów są sygnałami, które mogą świadczyć o tym, że brakuje im witamin. Jakie witaminy są niezbędne włosom i jak na nie wpływają?

Witamina A
To witamina urody. Jest niezbędna nie tylko włosom, ale i naszej skórze. Jako retinol dodawana jest do wielu kosmetyków pielęgnacyjnych, również tych, które przeznaczono do pielęgnacji włosów. Niedobory witaminy A bardzo niekorzystnie odbijają się na całej strukturze włosów, które stają się bardzo suche, łamliwe i słabe oraz tracą połysk. Długotrwałe niedobory witaminy A mogą nawet doprowadzić do zahamowania wzrostu włosów i stopniowego, coraz większego przerzedzania się czupryny. Dobrym źródłem witaminy A są warzywa takie jak pomidory czy marchewki oraz zwierzęce podroby (wątróbka), można ją też kupić w postaci suplementów, najczęściej w połączeniu z innymi „urodowymi” witaminami.

Witaminy z grupy B
Cała grupa tych witamin odgrywa bardzo ważną rolę w produkcji energii i przemianach metabolicznych organizmu. Witaminy z grupy B są włosom niezbędne do wzrostu i zachowania kondycji. Szczególnie ważne są:
– witamina B1 i B2, których niedobory mogą zaburzać pracę gruczołów produkujących łój (sebum) i odbijać się niekorzystnie na kondycji skóry głowy powodując między innymi nadmierną skłonność do powstawania łupieżu,
– witamina B3, która jest niezbędna do wytwarzania czerwonych krwinek, wpływa między innymi za transport składników odżywczych do mieszków włosowych,
– witamina B5, znana szerzej jako kwas pantotenowy, jest jednym z naturalnych środków przeciwdziałających siwieniu, dodatkowo poprawia zdolność włosów do regeneracji,
– witamina B6 bierze udział w podziałach komórkowych, jest więc niezbędna włosom do wzrostu, jej niedobory powodują spowolnienie, a nawet całkowite zahamowanie wzrostu włosów,
– witaminy B9 i B12 wpływają na pracę gruczołów łojowych, ich niedobór może skutkować przyspieszonym przetłuszczaniem się włosów oraz powstawaniem łupieżu, bo łój jest pożywką dla grzybów powodujących łupież.